Reis naar Labuerda in Spanje

Vertek

Op zondag 1 oktober vertrokken we met een groep van 96 bewoners en begeleiders van de Lindeboom opnieuw richting Labuerda, Spanje. Na een rit van meer dan 17u kwamen we aan in hotel Peña Montañesa. We kregen er op het zonnig terras ons eerste aperitiefje.
Na het middagmaal trokken we naar Ainsa, een gezellig Middeleeuws dorpje niet ver van het hotel. We hielden er in het kerkje een eucharistieviering.

Op dinsdag naar Bielsa

’s Morgens waren we vrij om het dorpje te verkennen. Enkelen kochten er al souvenirs of porto (afgetapt uit verschillende grote vaten) voor thuis. Rond de middag wandelden we naar het restaurant van een camping voor een lekkere maaltijd. Na de middag trokken we naar het adembenemende Valle de Pineta, een hooggelegen vallei aan de voet van de cirque de Pineta en de Monte Perdido (3355m). In de vallei maakten we een wandeling tussen de koeien in het nationale park Ordesa en Monte Perdido. Daarna dronken we een kop koffie (of een glas vers fruitsap) met een koekjesassortiment in het luxueuze hotel Parador de Bielsa.

Daguitstap Huesca

Woensdag stond er een daguitstap naar de stad Huesca op de planning. Na een rit van een kleine twee uur kwamen we aan bij ‘Castillo de Loarre’, een Romaans kasteel met alweer een fantastisch uitzicht. We kregen er een glaasje sangria als aperitief met proevertjes van kaas. De groepsfoto op het voorblad van dit krantje is ook daar genomen. Na de middag waren we even vrij om de stad Huesca te ontdekken. Erna bezochten we samen de mooie kathedraal. Voor we terug op de bus stapten, konden we nog genieten van een zoete lekkernij, gemaakt door de zusters van het plaatselijke slotklooster.

De laatste volle dag ter plaatse…

…werd een goed gevulde dag. Zo gingen we ’s morgens naar Roda de Isàbena. Het is het kleinste Spaanse dorpje met een kathedraal en telt nog slechts 20 inwoners. Het heeft een unieke ligging op een heuvel rond de vallei. Langs smalle en steile steegjes bereikten we er de kathedraal. We kregen er van Jan een rondleiding over de geschiedenis, de cryptes, het altaarstuk enz. Ons middagmaal kregen we in Sommos, een ultramodern wijnbedrijf in Barbastro. Eerst mochten we er van verschillende wijnen proeven. Na de demonstratie was het tijd om lekker te dineren. Na de maaltijd was er een rondleiding en had iedereen de kans om een fles wijn te kopen. Vanuit Barbastro reden we naar Santuario de Torreciudad, een heiligdom gewijd aan de Maagd Maria. Daar bezochten we ook de zaal met maar liefst 500 Mariabeeldjes, waaronder O.L.V. van Vlaanderen, geschonken door vzw De Lindeboom. In 2013 hebben we het meegebracht en nu is het nog altijd te bewonderen. Na het laatste avondmaal in het hotel genoot iedereen nog van een bedankingsoptreden van 3 collega’s animatie. De vrijdag had iedereen een vrije voormiddag en na het middagmaal vertrokken we terug richting Knokke.
Dankzij het FANTASTISCHE WEER en het LEUK en MOOIE PROGRAMMA heeft iedereen er een ONVERGETELIJKE REIS opzitten!