Lourdes 2012

Naar jaarlijkse gewoonte trokken we met de VZW De Lindeboom op bedevaart naar Lourdes. Zo’n 86 bewoners en begeleiders stonden op dinsdag 9 oktober te popelen om met de bus te vertrekken richting het Franse bedevaartsoord.

Rond 17u had iedereen zijn plaats op de bus ingenomen en waren we klaar om te vertrekken voor een busrit van ongeveer 15u. Op de bus was er een gezonde maaltijd voorzien die iedereen smakelijk op at. Omstreeks 23u werd even een sanitaire stop gehouden, alvorens ons te installeren voor de nacht.

De volgende morgen kregen we ontbijt op de bus en na een vlotte reis arriveerden we mooi op schema aan ons hotel. Zoals elk jaar wachtte ons een warm welkom in Hotel De Provence.  Iedereen kreeg de mogelijkheid om zich wat op te frissen op de kamer, om dan onze voeten onder tafel te schuiven voor het middagmaal. In de namiddag deden we een kennismakingswandeling in het Heiligdom, bezochten we de grot en namen we deel aan de sacramentsprocessie. Wat onmiddellijk opviel was het enorme aantal bedevaarders die nog aanwezig was in Lourdes. ’s Avonds na het eten gingen we allemaal vroeg slapen.

Na een lekker ontbijt trokken we (op donderdag 11 oktober) terug naar het Heiligdom. Daar vond een eucharistieviering plaats onder leiding van priester Louis Debaeke. Na de misviering maakten we kennis met de eerste regendruppels, en het waren niet de laatste. Iedereen deed zijn regenkledij aan en we maakten nog een mooie wandeling in de buurt. Na het middagmaal stond er een uitstap op het programma naar de wijnkelders van Juraçon. Daar kregen we een uitleg over het productieproces in het Frans. Gelukkig was Philippe vertaler van dienst. De rondleiding werd afgesloten met een degustatie van drie verschillende wijnen: een zoete witte wijn, een droge witte wijn en een rode. Iedereen had wel zijn voorkeur. Na de degustatie had Jan nog een verrassing in petto: we trokken met de bus de Pyreneeën in om de Col d’Aubisque, waar de renners van de Tour de France altijd overrijden, te beklimmen. Alleen was het mistig en konden we de mooie uitzichten minder bewonderen. Toch genoot iedereen er van, ook van de spectaculaire afdaling. Chapeau voor de chauffeur!

Op dag drie in Lourdes, het regende weer, trokken we naar een kleine kapel voor een eucharistieviering.  In de namiddag gingen we te voet van het hotel naar de funiculaire de Pic du Jer. Iedereen werd er in het treintje geholpen. Boven aangekomen trokken de wolken wat weg en hadden we een prachtig zicht over Lourdes en omstreken. We trokken wet een gids de grotten op de Pic du Jer in en zagen diepe kloven, stalactieten en stalagmieten. Het was een mooie namiddag hoog in de bergen. ’s Avonds hadden we geluk dat het droog was en konden we met z’n allen naar de kaarsjesprocessie. Er was enorm veel volk wat de beleving alleen maar intenser maakte. Daarna kroop iedereen moe maar voldaan in bed.

Zaterdagvoormiddag was voor iedereen een vrije voormiddag. Gelukkig regende het niet.  Iedereen, begeleider en bewoner samen, trokken de straten van Lourdes in om inkopen te doen, souvenirs te kopen, een kaarsje te branden of een terrasje te doen.  In de namiddag trokken we met de bus terug de bergen in. We reden doorheen vele kleine dorpjes richting Col de Soulor, een bergpas in de Pyreneeën. Boven op de berg stonden enkele paarden met koebellen ons vriendelijk op te wachten. We maakten een wandeling, met de vlag van VZW De Lindeboom voorop. Alle voorbijgangers keken ons vragend aan. Rolwagens hoog in de bergen? Maar de buitenlucht deed iedereen deugd. De begeleiders moesten wel een goede conditie hebben om de berg terug op te geraken. Maar iedereen slaagde erin. Als beloning kregen we in een klein en gezellig bergrestaurantje koffie met een pannekoek.

’s Avonds was het de laatste avond dus werd het personeel van het hotel met veel applaus bedankt voor de goede zorgen en het lekkere eten. Aansluitend dronken we nog iets in de bar. Enkele begeleiders hadden zich verkleed en zetten de dans in. De mensen van Polderzicht hadden zelfs een heuse jukebox mee om plaatjes op aanvraag te draaien. Om 23u was het bedtijd want volgende ochtend was het vroeg opstaan.

Zondag moesten we vroeg op, om 7u00 ontbijt, om naar de internationale mis in de ondergrondse basiliek te gaan. Omdat er zoveel volk in Lourdes was, wou Jan een goed plekje kunnen bemachtigen. Dit lukte, want we zaten met z’n allen op de eerste rij. Enkele begeleiders hadden zich opgegeven om mee te zingen in het koor. Drie andere begeleiders droegen de vlag van VZW De Lindeboom door de basiliek.  Na de misviering gingen we de grote kaars, waarvoor iedereen een centje in een grote pot had gestoken,  aansteken aan de grot.  Daarna namen we afscheid van de grot en deden we een laatste beklimming tot aan de basiliek bovenop de grot.

Na het middagmaal werd alle bagage ingeladen en vertrokken we om 14u00 terug richting België. Iedereen was moe maar zeer gelukkig dat we samen een mooie reis beleefden!