Labuerda 2015!

De reis was in een woord: magnifiek! De weergoden waren ons niet altijd goedgezind maar dat hield ons niet tegen om er een prachtige 5 daagse van te maken. Met zo’n 93 begeleiders en bewoners van Tilia, OLVO, polderzicht en Lindenhove vertrokken we naar het mooie Spanje.

Hieronder een verslag van jullie reporters Audrey Sien en Lieze!

Dag 1

Zondag 27 september

Met een stralende zon lieten we België achter ons. Omstreeks 18u30 zetten we koers naar Labuerda, Espagna. De verwennerij begon al op de bus. Na een heerlijke koude schotel en een glaasje champagne was het tijd om de ogen te sluiten. Tegen 6u30 waren de meesten alweer van de partij. Met een lekker ontbijtje met koffie startten we de dag.

Dag 2

Maandag 28 september

Omstreeks 11u stond Luis met zijn personeel van hotel Peña Montanesa ons op te wachten. Op het zonnig terras genoten we van een aperitief. Was het nu een sangria of cerveza, het smaakte naar meer. Erna mochten we aan tafel aanschuiven. Na het driegangenmenu hadden we ‘goesting’ om aan de buurtwandeling te beginnen met het mooi uitzicht op de berg Peña Montanesa en het bijhorend landschap. We bezochten kort de kapel en dronken nog een fris drankje op het terras om de tocht huiswaarts verder te zetten. Er werd meteen gebruik gemaakt van het zwembad. Deze avond kropen we vroeg onder de wol.

Dag 3

Dinsdag 29 september

Ochtendstond geeft goud in de mond. Deze ochtend bezochten we het pittoreske Ainsa. Het deed ons zelfs een beetje denken aan het stadje van Zorro. Daar konden we genieten van een adembenemend uitzicht. We verkenden de kleine winkeltjes met tal van streekproducten. Middagmaal in het hotel: heerlijke Paëlla. We smeerden de kuiten in voor een stevige wandeling van ongeveer 8 km van Ainsa naar Boltana. Het was een hobbelig parcours maar iedereen hielp elkaar waardoor er een prettige teamgeest heerste. De finish was het dan ook meer dan waard. We werden beloond met een heel uitgebreid vier-uurtje in 5 sterren hotel dat vroeger een klooster was. Alles wat ons hartje beheerde. We kregen uitzonderlijk toegang tot de kapel van het hotel. De regen was ons helaas voor. Toen we naar de bus wandelden, viel de regen met bakken uit de lucht. Terwijl we wachtten op het avondmaal werd de ambiance erin gebracht. Het draaiorgel werd bovengehaald en zowel, begeleider als bewoner mocht eens draaien. Van ‘het land van Maas en Waal’ tot ‘de ABBAmedley’, voor elk wat wils. S avonds konden we op tijd en stond in ons bedje kruipen.

Dag 4

Woensdag 30 september

Op het programma stond Lleida, maar Jan had een beter idee: Barcelona! Vroeg uit de veren want het was enkele uren rijden. Het was een goed gevulde dag. In de ochtend maakten we een wandeling doorheen het centrum van deze stad. We aanschouwden de Santa Eulalia en bezochten de kathedraal Santa Maria del Mar. We zetten we de tocht verder naar het restaurant Les Caracolles. Daar kregen we tapas voorgeschoteld, gevolgd door een halve kip met frietjes. De groep werd in twee verdeeld voor het bezoek aan het impressionante Sagrada Familia. Op weg naar de Sagrada passeerden we de Ramblas, de fontein… en de drukke markt. We kregen toegang tot de basiliek waar de gids ons een rondleiding door de kathedraal en het Museum gaf. Moe maar voldaan keerden we terug naar het hotel voor het avondmaal en een goede nachtrust.

Dag 5

Donderdag 1 oktober

Vandaag op de agenda: MontseRrat! Dit bedevaartsoord van de zwarte Madonna, helemaal bovenaan de top is een absolute trekpleister. Doorheen de massa baanden we ons een weg naar de voorste rij van de basiliek. Een indrukwekkend gebouw! We kregen kippenvel van het hemels gezang van het jongenskoor van Montserrat. Een UNICUM! Erna was er een misviering speciaal voor onze vzw De Lindeboom geleid door de drie priesters van OLVO. Een ware ervaring!  Het middagmaal ging door in het restaurant nabij de basiliek. Hierna volgde een wijndegustatie in SOMMOS Barbastro. Met uitzicht op de wijnvaten serveerden ze een witte en een rode wijn. Daarnaast kregen we heel wat informatie over de wijn die we kregen voorgeschoteld. Deze konden we dan ook kopen als souvenir. Vervolgens nuttigden we het avondmaal in het hotel. Toen werd het tijd voor de laatste nacht.

Dag 6

Vrijdag 2 oktober

Onze laatste dag in Spanje is aangebroken. We kregen voldoende tijd in de ochtend om onze valiezen klaar te maken en nog eentje te drinken in de bar. Na het middagmaal maakten we ons klaar voor vertrek. Met z’n allen op de bus richting ons Belgenlandje. In de ochtend van zaterdag 3 oktober arriveerden we in Lindenhove waar de begeleiders de bewoners veilig en wel naar hun bedje brachten. Een reis om niet snel te vergeten!

Bedankt aan allen die meehielpen met de organisatie en voorbereidingen! Ook bedankt aan alle begeleiders voor jullie enthousiasme en inzet! Dikke merci aan alle bewoners die meewaren en die er een onvergetelijke ervaring van hebben gemaakt! Tot volgend jaar!