Reis naar Labuerda

Op zondag 1 oktober vertrokken we met een groep van 96 bewoners en begeleiders van de Lindeboom opnieuw richting Labuerda, Spanje. Na een rit van meer dan 17u kwamen we aan in hotel Peña Montañesa. We kregen er op het zonnig terras ons eerste aperitiefje. Na het middagmaal trokken we naar Ainsa, een gezellig Middeleeuws dorpje niet ver van het hotel. We hielden er in het kerkje een eucharistieviering.

Op dinsdag namen we de bus naar Bielsa. Daar kregen we even vrij om het dorpje te verkennen. Enkelen kochten er al souvenirs en porto voor thuis. Rond de middag wandelden we naar een camping waar we een lekkere maaltijd kregen voorgeschoteld. Na de middag trokken we naar het adembenemende Valle de Pineta, een hooggelegen vallei aan de voet van de cirque de Pineta en de Monte Perdido (3355m). In de vallei maakten we een wandeling tussen de koeien in het Nationale park Ordesa en Monte Perdido. Daarna dronken we een kop koffie of een glas fruitsap in het luxueuze hotel Parador de Bielsa.

De volgende dag stond er een daguitstap naar de stad Huesca op de planning. Na een rit van een kleine twee uur kwamen we aan bij ‘Castillo de Loarre’, een Romaans kasteel met weeral een fantastisch uitzicht. We kregen er een glaasje Sangria als aperitief. Na de middag waren we even vrij om de stad Huesca te ontdekken. Erna bezochten we samen de mooie kathedraal.

Donderdag, de laatste volle dag ter plaatse, stond het programma vol met verschillende activiteiten. Zo gingen we ’s morgens naar Roda de Isàbena. Het is het kleinste Spaanse dorpje met een kathedraal en telt nog slechts 20 inwoners. Het heeft een unieke ligging op een heuvel rond de vallei. Langs smalle en steile steegjes bereikten we er de kathedraal. We kregen er van Jan een rondleiding over de geschiedenis, de cryptes, het altaarstuk, enz. Ons middagmaal kregen we in Sommos, een ultramodern wijnbedrijf in Barbastro. Eerst mochten we er van verschillende wijnen proeven. Na de maaltijd was er een rondleiding en had iedereen de kans om een fles wijn te kopen. Vanuit Barbastro reden we naar Santuario de Torreciudad, een heiligdom gewijd aan de Maagd Maria. Daar bezochten we ook de zaal met (maar liefst) 500 Maria beeldjes, onder meer ook één van vzw De Lindeboom, die we in 2013 meebrachten. Na het laatste avondmaal in het hotel genoot iedereen nog van het showtje die Kris (animatie Polderzicht) in elkaar had gestoken.

De vrijdag had iedereen een vrije morgen en na het middagmaal vertrokken we terug richting Knokke. Dankzij het fantastische weer en het leuke programma heeft iedereen er een onvergetelijke reis opzitten!